Bratislava

Som ni vet så besökte jag och min käre sambo Slvakiens huvudstad Bratislava under helgen, så jag tänkte att jag skulle passa på att kludda lite och visa lite bilder. Jag har inte lyckats få fatt i alla bilder, och kvaliteten på de jag har är väl lite så där... så håll till godo.



Vi började våran resa med en 2 timmars bussresa och ytterligare 2 timmar flyg, helt okej i mitt tycke när jag väl fick se vad vi hade att se fram emot efter ankomst. Hotellet var helt otroligt vackert. Tänk er Italien i början av 30-talet, lite jazz och galet massa lyx. All komfort du tänka dig att ett hotell bör ha och lite till, en otroligt härlig känsla, klart det bästa hotellet jag bott på.


 




Straxt efter att vi kommit fram fick vi en 3 rätters middag på hotellets resturang, som följdes utav en promenad till Bratislavas konserthus där Slovakiens filharmonika höll konsert. Ganska pampig byggnad får jag väl lov att säga, klart påkostad. Efter konserten så samlades vi upp på en mycket, trots otrevliga servitörer, trevlig bar för att prata lite strunt om den första dag och överförfriska oss.


 




Lördag förmiddag hade vi lite tid att göra vad vi själva ville, så vad annat fanns på schemat än shopping? Ut och se gamla stan, vilket var en mycket märklig upplevelse då mycket är restaurerat för den blomstrande turismen men väldigt mycket är kvar sen kommunismen. En ganska kontrastrik upplevelse, blandade känslor. Samma sak vad det gällde shoppingen i den äldre delen utav Bratislava, tänk dig en gammal grå Domus butik för 25 år sen, vägg i vägg med Christian Dior och Donna Karen. Att ta sig till ett bättre shoppingcenter tog ca 10 minuter med taxt, som kostade ca 70 svenska kronor, så det var klart överkommlingt. Speciellt när jag fick syn på det mest enorma shoppingcenter jag någonsin sett, och när jag väl trott att jag sett allt de hade att erbjuda så upptäckte jag att de hade ytterligare ett våningsplan på huset och lika mycket affärer till. Sjukt.

Kvällen bestod utav en bussresa ut till en närliggande by, Modra, där det var dags för ett besök på en liten vingård för att få njuta utav deras produktion.  Där serverades det inte bara en uppsjö av olika viner men också en av de mest udda kombinerade middagar jag ätit. Anka, majspannkaka och sötgurka. Klart annorlunda men en väldigt spännande smakupplevelse. Vi fick testa på både röda och vita viner, men de vinerna som vi gick in mer för att provsmaka var vita. Lite trist dock eftersom jag fördrar rödviner, men jag har förvisso aldrig varit på en vinprovning med vitt, så det är väl egentligen både för och nackdelar. Eftersom det är så pass kallt i Slovakien så får de inte riktigt samma smak i sina viner som t.ex Spanien eller Italien, men godkända viner hade de allt, och de dög väldigt bra till att bli överförfriskad på.



Under söndagsförmiddagen fick vi en liten historisk rundvandring genom Bratislava, och det var väldigt uppskattat ifrån min sida då jag alltid funnit historia väldigt fashinerande. Jag hade ingen aning om att Bratislava varit Ungerns huvudstad en gång i tiden. Men det mest intressanta var ändå att få chans att veta lite mer om kommunismen.



Jo men visst var det en lyckad resa, och även om jag rekomenderar att man ska åka till Bratislava så skulle jag nog inte åka dit igen. Nu har jag ju sett det.

Kommentarer
Postat av: Martina

Tack
=)

2007-12-11 @ 21:23:53
URL: http://martinag.blogg.se
Postat av: Tess @ Diva Lounge

Gud vilken varcker orgel och damn vad stor den var. Den måste göra otroligt ljuvliga toner.

2007-12-14 @ 10:22:40
URL: http://divalounge.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0