Min modellresa


Jag var inne och kikade i Amaias blogg för ett tag sen och såg att hon hade gjort ett inlägg om hur det kommer sig att hon började modella, där visade hon lite bilder ifrån början utav hennes modellkarriär, olika stilar hon gått igenom och förklarade lite kring det. Hon uppmanade även andra modeller att göra detsamma, so here we go...

Jag försökte redan som 15 åring att få en modellkarriär, fick ett kontrakt med en mindre agentur som då kallade sig för New Faces, men jag fick aldrig några plåtningar genom dem. Med motiveringen, du är för kort.

Under 2004 så plåtades jag tillsammans med bland annat Nat0, utav fotografen Tommy Andersson i Karlstad. Dessa bilder skulle då användas till våran dåvarande hemsida, och det gav lite blodad tand att få stå framför kameran igen.


2005 plåtade jag mina första produkt bilder, bilderna togs utav Artunit för företaget Insanecaps.


I september 2006 blev jag sen medlem på Modellbilder.se, men hade inte min första plåtning förän i början utav 2007 då jag var iväg på en fototräff och träffade på bla. makeupartisten Sarah Maria och fotografern Christian Hollmann.


I juli 2007 hade jag min första katalogplåtning för företaget Liberdesign, tillsammans med grafikern Ingela Svensson och fotografen Gunnar Englund, som idag driver konceptet Mitrenga. Genom Mitrenga har jag även fått andra katalogjobb, bla för Mounisfashion.


December 2007 fick jag även chansen att komma med i agenturen Synkcasting.


Sen dess har det väl egentligen bara rullat på, jag har hunnit med att göra ett 60 tal TFP sessioner, dvs där modeller, makeupartister och fotografer hjälps åt för att skaffa sig portfoliobilder och utvecklas. En utav dessa TFP-sessioner ledde till en utställning i ett skyltfönster i en godisbutik i Linköping, tillsammans med fotografen Lars Segerström och Makeupartisten Sarah Maria.


Ett utav mina absoluta favoritminnen ifrån modellplåtningar är våran roadtrip till Umeå. Fem töser i en bild, jag, Li, Linn, Sarah Maria och Hanna, en helg fullproppad med plåtningar tillsammans med fotograferna Maria och Allen som driver MGAH.se . Så mycket godis och skräpmat som vi fick i oss den helgen bör ta dö på alla rykten om att modeller bara äter sallad och svälter sig själva.


Japp, jag är kort, jättekort t.om med mina 155 cm. Och jag är äldre än de flesta, snart 30. Men det går att skaffa sig en modellkarriär bara man vill, sen modellar jag bara på en hobbynivå och har inga planer på att göra något mer än så. Det är väl lika bra att förklara det innan det haglar in kommentarer om sånt...

Hur har din resa som modell, makeupartist, hårstylist eller fotograf varit?

Kommentarer
Postat av: Wysteriia

Mhm..orka titta på i två dagar liksom..stå o glo..jättekul ;) not..haha :)



2008-07-06 @ 13:38:19
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: AMAIA LAYLA

Jättebra läsning, kul att veta hur du började :) Hoppas alla andra tar efter nu, vore skoj :)

2008-07-06 @ 13:38:43
URL: http://amaialayla.blogg.se/
Postat av: Anders aka Nagadez

SVAR: Varför jag är i sthlm? Tja jag tänkte plåta, söka jobb, umgås å ha roligt.

Lånar en lägenhet juli augusti medans personen jobbar på annan ort.

2008-07-06 @ 13:42:04
URL: http://nagadez.blogg.se/
Postat av: Maria

Hihi sötis! =)

Men oj! Ska se om jag orkar göra det där i dagarna då =)

2008-07-06 @ 17:24:43
URL: http://catwalkqueen.blogg.se/
Postat av: Wysteriia

Jag borde göra det där jag med, men får bli när jag fått tillgång till alla bilder. Har inte alla på mammas dator :P



Jag e tok sugen på att gå på skansen eller gröna lund ju..följa? ;)

2008-07-06 @ 17:41:07
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: Melinda

Söt du är :)

2008-07-06 @ 17:59:10
URL: http://melindawingren.blogg.se/
Postat av: Wysteriia

Nej jag tror inte jag ska det iaf :) KÄnner inte att jag har något tema som jag kan genomföra och vill inte plåta enbart för o plåta liksom :)



När vet du om du har tid o så då? :D

2008-07-06 @ 18:07:01
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: jessie

Riktigt kul att få följa din resa och utvecklig i modellandet!! intressant inlägg =)



Ja, det kommer väl bilder så småning om från musikvideon..jag bli bara lite grinig ibland, när ingen kan kommentera nått, det är ju inte som om man inte märker hur många som är inne o läser ;-)

2008-07-06 @ 23:07:38
URL: http://jessmakeup.blogg.se/
Postat av: Jenny

Kul att se :-) Du passar bäst i mörkt hår! Kram från en annan fd blondin ;-)

2008-07-06 @ 23:11:12
URL: http://vitre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0